afa \ aktualności \ Plener WSF afa w Długopolu
PLENER - afa 2011
"Kierunek - Natura"
26-29.05.2011
Długopole Dolne 33
(Gospodarstwo Agroturystyczne "Pod Lipami").
Dojazd do Długopola Zdrój - np. pociągiem (1 stacja za Bystrzycą Kłodzką).
Kierunek - Natura.
Dlaczego taki temat? Z potrzeby ucieczki z miasta po przeciągającym się okresie jesienno-zimowym. Również z potrzeby nieustannego przypominania o sile i niezmiennym trwaniu przyrody (niezależnie od zmieniających się paradygmatów, trendów i mód kulturowych, niezależnie od polityki, niezależnie od siły nabywczej pieniądza). Natura trwa i trwać będzie, choć jej trwanie nie jest jednostajne. "Ziemia wierzga", jak mawia mój kolega Wojcek, czego dowody dostajemy z każdą kolejną powodzią, trzęsieniem ziemi i huraganowym wiatrem. Otwórzcie się zatem na "kraj za miastem", pozwólcie sobie na luksus obserwacji, słuchania i poczucia tego, co cierpliwie trwa bez względu na ludzką głupotę i małostkowość.
Kiedy patrzę na stare drzewa, ciągnące się po horyzont pola i niebo wiem, że 200-300 lat temu wyglądały podobnie. Kiedy patrzę na wielopiętrowy blok, w którym mieszkam wiem, że nic z niego nie zostanie.
Zatem, kierunek - natura.
Maciek Bączyk
PROGRAM:
KAROL KRUKOWSKI
"Notes Natury - Mokry kolodion"
W 1851 roku Frederick Scott Archer i Gustave Le Gray wynaleźli sposób pozwalający na uczulenie płyty szklanej pokrytej roztworem nitrocelulozy. Proces uczulania jak i naświetlania płyty zachodzi na mokro, w labolatorium-ciemni fotograficznej. Fotograf samodzielnie przygotowuje szklaną płytę, pokrywa ją emulsją i uczula. Emulsja wysychając traci czułość, więc obraz należy naświetlić w ciągu 10 min. Zanim emulsja wyschnie, należy także wywołać obraz i utrwalić. Efektem jest płyta szklana z obrazem srebrowym, którą można albo umieścić na czarnym tle (wygląda jak pozytyw), albo skopiować stykowo na papierze fotograficznym.
Pracochłonność tej metody fotograficznej wynagradzana jest obrazem o bardzo bogatej skali tonalnej i niepowtarzalnym uroku.
Najbardziej uznaną artystką posługującą się tą metodą jest Sally Mann.
Na plenerze wykonamy płyty kolodionowe w formacie 13x18 cm, z których przygotujemy kopie stykowe.
Teoretyczne wprowadzenie - WALDEMAR ZIELIŃSKI
JAROSŁAW DULĘBA
"Sól tej ziemi"
Tak mówiono o tym, co stanowiło największą wartość na danym obszarze - o jego rdzennych, związanych z nim emocjonalnie mieszkańcach. Plener odbywa się na wsi - tam też żyją i pracują ci, dla których ziemia i natura stanowią istotę egzystencji. Uzależnieni od jej płodności i nieprzewidywalności, zanurzeni w rytmie pór roku, często nie dostrzegają piękna, które tworzą.
W obszarze technik fotograficznych „solą” nazwałbym analogową kamerę wielkoformatową. Z racji tego, że ten niezwykle prosty i skuteczny sprzęt nie nadaje się zbyt dobrze do fotografii reportażowej, a i o znalezienie autochtona przy zwykłej, gospodarskiej pracy coraz trudniej, proponuję zainscenizowanie takich obrazów i wykonanie fotografii.
Oczywiście obowiązuje strój „ludowy” (mieszkańcom aglomeracji miejskich celem zebrania danych polecam filmotekę polską: „Chłopi”, „Sami swoi”, „Konopielka”). Dla obniżenia kosztów fotografii inscenizowanej zalecam wizytę w „szmateksach”.
Chciałbym, by na plenerze każdy wykonał kamerą wielkoformatową przynajmniej jedną fotografię zainscenizowanej sytuacji. A przy okazji może ktoś nauczy się doić krowę, siać, kosić, zaprzęgać konie...
PAWEŁ SYPOSZ
"Układanka wielkoformatowa w otwartej przestrzeni"
Miejsce akcji - przestrzeń otwarta
Ilość osób - minimum 10 ludzkich statywów
Materia - arkusze papieru pakunkowego, tektura, makulatura, prześcieradła, znaleziska agroturystyczne
Technika - negatyw średnio lub wielkoformatowy
Dokumentacja - cyfrowa
Projekcja - wieczorny pokaz
Czas trwania akcji - 2 godz. (układanie - rejestrowanie) + 30 min. pokaz
ZBIGNIEW KORDYS
"Ze światłem do lasu"
Warsztat z wykorzystaniem sztucznego oświetlenia w warunkach plenerowych. Działanie ze sztucznym światłem po zmroku i mieszanie światla dziennego ze sztucznym w warunkach plenerowych.
WALDEMAR ZIELIŃSKI
"Autoportret z Bystrzycą w tle"
Cykliczny, coroczny projekt, którego sens i treść wyjaśnia tytuł powyżej.
WIESŁAW HUDON
"Dokument w naturze, natura dokumentu"
1. Wieczór poświęcony dokumentom filmowym próbującym uchwycić przyrodę i obecność w niej człowieka.
2. Seminarium dyplomowe dla studentów prof. Hudona.
MACIEJ BĄCZYK
"Audio-pole"
"W czasach, gdy ludzie zwykli żyć w odosobnieniu lub małych skupiskach, słuch ich funkcjonował z sejsmograficzną czułością. W wiejskim pejzażu dźwiękowym brzmienia są na ogół niestłoczone i otoczone obszarami ciszy. Dla farmera, pioniera lub trapera nawet najcichszy dźwięk ma znaczenie."
R. Murray Schafer - "The Music of the Environment"
1. Idź na spacer
2. Znajdź dźwięk otoczenia, z którym chciałbyś zagrać
3. Zastanów się, jakim materiałem dźwiękowym chciałbyś dopełnić znalezioną w plenerze audiosferę
4. Wykonaj instrument, obiekt dźwiękowy lub zaproponuj inne - własne źródło dźwięku
5. Ustaw kamerę (kompozycja, plan, kadr, światło…) i mikrofon (charakterystyka, czułość, plan dźwiękowy)
6. Poczekaj na odpowiedni moment – graj i nagrywaj
Audio-pole to próba zestrojenia własnego dźwięku (dźwięku instrumentu, obiektu dźwiękowego, własnego ciała) z zastanym w plenerze krajobrazem dźwiękowym. Celem tej pracy jest pogłębienie własnych doświadczeń słuchowych, głębsze zrozumienie problemów współczesnego środowiska dźwiękowego - słowem wszystko to, co mieści się w pojęciu "ekologii akustycznej".
Zakładanym efektem pracy będzie seria pojedynczych, nieruchomych ujęć filmowych, w których dźwięk krajobrazu i dźwięk do niego dodany wyznaczą właściwy kadr.
Projekt trwa przez cały plener, uczestnictwo jest dobrowolne, pracujemy wymiennie małymi grupami (maks. 3-4-osobowymi).
ZOFIA JAROS
1. "Napisz to w przestrzeń"
Wykorzystując to, co znajdziesz lub wymyślisz, z naturalnych bądź nienaturalnych elementów, stwórz napis/przesłanie, złotą myśl, słowo - w przestrzeni zewnętrznej. Efekt Twojej pracy z założenia będzie wystawiony na działanie czynników zewnętrznych, niezależnych od autorów: przypadkowi ludzie, zwierzyna, żywioły, złość, niezrozumienie…
2. "Uwaga, fotograf w plenerze!"
Zaprojektuj afisz/plakat ostrzegający o fotografach i plenerze fotograficznym, w którym uczestniczymy. Umieść go w przestrzeni publicznej.
KAMIL DĄBROWSKI
"Land Art - ingerencje w przestrzeń przyrody"
Niewielkie ingerencje w przestrzeń przyrody i dokumentacja tych działań przy użyciu kamery wielkoformatowej zaopatrzonej w polaroidowy materiał światloczuły.
URSZULA BENKA
1. "Natura naturans" - wykład
2. Czy istnieje konflikt pomiędzy naturą i kulturą? Czy można postrzegać cywilizację oraz sztukę jako całkowicie naturalne produkty przyrody? - seminarium
3. W wolnych chwilach konsultacje indywidualne ze studentami
GOŚCINNE KONFRONTACJE
Studenci Jarosława Dulęby (i ich prace) - Zielona Góra
Uczniowie Karola Krukowskiego (i ich prace) - Opole
WSZELKIE WĄTPLIWOŚCI I PYTANIA ZWIĄZANE Z PLENEREM:
thetoors@interia.pl